Planken - 30 days challenge

Det er skikkelig i vinden med 30 days challenge for tiden. N har trenden til og med sneket seg inn p jobb, der min avdelingsleder i dag utfordret hele miljavdelingen til bli med p 30 dagers plankeutfordring. Det ta planken er jo ogs veldig populrt - bare prv sk p "planke" p google. Det er ganske mange artikler og nettsider med treningstips og meninger om planken, fr du finner noe som helst som har med treverk gjre, hehe. Uansett, denne utfordringen gr ut p ta planken hver dag i 30 dager etter skjema jeg har gjengitt nederst i dette innlegget.

N vet du sikkert allerede hva og hvordan du skal gjennomfre en planke, men jeg velger likevel friske opp minnet ditt litt:

Plankener en statisk kroppsvektsvelse for magemusklene og den dype ryggmusklaturen (kjernemuskulaturen). Planken kan utfres i mange varianter og vanskelighetsgrader, og helt uten hjelpemidler. Du kan dermed gjre denne hjemme eller p jobb eller hvor som helst. P grunn av den styrkende effekten velsen har p kjernemuskulaturen din kan den virke skadeforebyggende, samtidig som den forhindrer svai i ryggen p grunn av styrken du fr i stabiliseringsmusklene i "korsettet" rundt mage/rygg (kilde finner du her, her og her).

Nr du skal gjennomfre planken kan du, som nevnt, velge mellom ulike vanskelighetsgrader og varianter. Flere eksempler er vist i bildene under:

Den tradisjonelle planken:

Len deg p albuene og lft kroppen opp, og hold kroppen strak strak mens du ser ned i gulvet. Stram rumpe, bekkenbunn, mage og rygg - tenk deg at du suger navlen opp mot ryggsylen. Merker du at ryggen slipper skal du ta en pause.

Det er viktig at du gjennomfrer velsen riktig. Er du i tvil, se deg selv i et speil eller f en til se p deg mens du gjennomfrer velsen. Dette gjelder ogs de flgende variantene:

Er du ikke sterk nok til gjre plankevarianten du har valgt deg riktig, s gjr en lettere variant eller tren heller litt generell stryke fr du prver deg igjen. Dersom du har skade/slitasje i rygg, har rectus diastase etter fdsel eller lignende br du ikke gjennomfre denne typen velser (kilde fra NHI).

S, er du med? Jeg er!

30 dager fra og med mandag :)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits